rowery cargo w Bydgoszczy

Rowery cargo w Bydgoszczy

Od poniedziałku, 12 kwietnia w Bydgoskim Centrum Informacji na Starym Rynku można wypożyczać rowery cargo. Dostępnych jest dziesięć rowerów (3 dwukołowce, tzw. long-john charakteryzujące się bardzo wąską i długą budową oraz 7 klasycznych modeli z trzema kołami określanych jako trike). Wszystkie rowery wyposażone są we wspomaganie elektryczne, co znacząco ułatwia jazdę.

Szczegółowe informacje dot. sposobu wypożyczenia rowerów towarowych znajdą Państwo pod tym adresem, natomiast ten wpis ma na celu przekazanie nieco więcej informacji praktycznych na temat rowerów cargo.

Jaki rower wybrać – dwu- czy trzykołowy?

Standardowa odpowiedź brzmi: to zależy. Można to porównać do zakupu samochodu. Jedni zdecydują się na sportowy, szybki wóz, a inni na rodzinnego minivana. Wszystko zależy od naszych potrzeb.

W skrócie, rowery trzykołowe są większe, co pozwala na przewiezienie większej ilości rzeczy (np. zakupów) czy pasażerów (nawet 4 dzieci), gdyż ładowność skrzyni takiego roweru wynosi ok. 100 kg. Wbrew pozorom rowerem trzykołowym wcale nie jeździ się łatwiej niż dwukołowym. Wpływ na to ma położony wyżej środek ciężkości, przez co na zakręcie warto zwolnić, aby nie przewrócić się na bok. Poza tym trike jest szerszy, więc jadąc po ulicy ciężej będzie przejechać w korku między samochodami.

Rowery dwukołowe mają mniejszą skrzynię, która jest w stanie pomieścić dwójkę dzieci, przez co są lżejsze, szybsze i mają mniejsze opory toczenia. Mimo wszystko, skrzynia w rowerach dwukołowych, które dostępne są do wypożyczenia w Bydgoszczy jest na tyle duża, że po zapakowaniu dwóch pasażerów zostaje jeszcze sporo miejsca na zakupy czy zabawki.

Trzykołowy rower cargo Babboe Curve i dwukołowy Babboe CityE © babboe.pl

Co można przewozić rowerem cargo?

Tylko nasza wyobraźnia może nas ograniczać w tym temacie. Jak sama nazwa wskazuje, rowery cargo/rowery towarowe pierwotnie zostały wymyślone właśnie do przewozu rzeczy.

Jednym z przykładów może być chęć zakupu foteli, pralki czy innych stosunkowo dużych przedmiotów na portalu typu OLX czy bezpośrednio w sklepie. Jeżeli nie masz samochodu, nie chcesz płacić za taxi bagażowe lub dostawę, a przewóz takiego przedmiotu komunikacją miejską to abstrakcja, wówczas idealnie sprawdzi się rower cargo. Zaparkujesz go pod samymi drzwiami sprzedawcy, bez problemu załadujesz zakupiony przedmiot do skrzyni i przewieziesz go prosto do swojego domu. Podobnie sytuacja wygląda z codziennymi zakupami spożywczymi w marketach.

Rowery cargo wykorzystywane są też w wielu krajach komercyjnie np. przez firmy kurierskie. Innym przykładem prosto z Polski jest hydraulik na rowerze, który dojeżdża do klientów w Łodzi na rowerze cargo. Do korzystania z rowerów cargo zachęcamy również bydgoskich przedsiębiorców, którzy w ten sposób mogą realizować dostawy własnego zaopatrzenia oraz dostarczać zamówione produkty do klientów.

Nie można zapominać o funkcjach rekreacyjnych rowerów towarowych. Bydgoskie rowery cargo wyposażone są w ławeczki do przewozu dzieci. Dzięki temu możemy w drodze do pracy odwieźć nasze dzieci do żłobka, przedszkola czy szkoły, wybrać się na rodzinny piknik w weekend czy podrzucić gdzieś naszego sąsiada 🙂 Rowery towarowe mają zaskakująco dużo zastosowań – sky is the limit.

Na rowerze cargo można przewieźć chociażby meble © www.ikea.com

Jak się jeździ rowerem cargo?

Generalnie jazda rowerem cargo nie różni się zbytnio od jazdy zwykłym jednośladem. Mimo swojej stosunkowo dużej masy, która wynosi ok. 60 kg naprawdę trzeba się postarać, aby na  takim rowerze się przewrócić, a dzięki wspomaganiu elektrycznemu podjazd pod górę będzie nawet dużo łatwiejszy niż zwykłym rowerem. Wsiadając pierwszy raz na rower cargo na pewno można doznać delikatnego szoku. Osobiście porównuję to do przesiadki z auta osobowego do busa. Wchodząc szczególnie w wąskie zakręty trzeba to robić zdecydowanie wolniej i szerszym łukiem. Poza tym warto wcześniej przemyśleć dokładnie trasę, którą chcemy jechać, aby ominąć przeszkody takie jak wysokie krawężniki czy schody, gdyż pchanie w górę lub sprowadzanie roweru w dół po wąskich zjazdach dostosowanych do wózków dziecięcych może okazać się wręcz niemożliwe, zwłaszcza jeżeli wybierzemy rower trzykołowy. Unikałbym również wyboistych dróg szczególnie jeżeli jedziemy z dziećmi, gdyż skrzynia nie jest amortyzowana i taka jazda może być niezbyt przyjemna dla naszych pociech.

Szlak wzdłuż Brdy w Bydgoszczy to bardzo często wybierana droga przez rowerzystów prowadzącą do centrum miasta. Niestety liczne bariery architektoniczne wręcz uniemożliwiają jazdę na rowerze cargo © praca własna

Jak i gdzie przechowywać rower cargo?

Decydując się na wypożyczenie na kilka dni lub zakup własnego roweru cargo warto zastanowić się, gdzie będziemy go parkować. Generalnie rowery towarowe mają nam służyć na co dzień, gdyż często korzysta się z nich więcej niż raz dziennie i istotne jest, aby były łatwo i szybko do naszej dyspozycji. Ze względu na swoje gabaryty odpada trzymanie takiego roweru w mieszkaniu czy też wózkowni/rowerowni w bloku, gdzie nie ma windy i konieczne byłoby jego wnoszenie/znoszenie po schodach. Idealnie jeśli pod budynkiem znajdują się stojaki rowerowe lub coś solidnego do zapięcia jak latarnia czy barierka. Na wygranej pozycji są osoby posiadające własny garaż lub mieszkające w domu jednorodzinnym.

Wyniki ankiety dotyczącej parkowania roweru cargo
Wyniki ankiety przeprowadzonej na grupie Cargo Bike Poland na FB, dotyczącej miejsca przechowywania rowerów cargo © www.facebook.com/jedensamochodmniejblog

Spodobała mi się jazda rowerem cargo. Gdzie mogę taki rower kupić?

Rowery cargo, mimo rosnącej popularności, nadal są w naszym kraju jeszcze nowinką. W Polsce w kilku większych miastach mają swoje siedziby producenci i dystrybutorzy rowerów cargo, u których można zakupić rower stacjonarnie lub zamówić z wysyłką do domu lub serwisu, który złoży nam taki rower. Rynek wtórny jest jeszcze stosunkowo ubogi w rowery towarowe, ale pojawiają się już oferty od osób, które sprowadzają używane rowery cargo z Holandii czy Danii.

Na koniec chcielibyśmy przypomnieć o dwóch przeprowadzanych przez nasze stowarzyszenie akcjach.

Pierwsza z nich to rowerowa akcja “Jadę z mamą / Jadę z tatą”, w ramach której przygotowaliśmy dla Państwa odblaskowe naklejki na dziecięce foteliki rowerowe oraz na rowery cargo! Jaskrawe barwy i prosty przekaz powinny sprawić, że jazda z dzieckiem na rowerze będzie bezpieczniejsza. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo pod tym adresem.

Rowerowa akcja “Jadę z mamą / Jadę z tatą” wystartowała wiosną 2021 roku © Bydgoska Masa Krytyczna

Druga akcja dotyczy trwających bydgoskich konsultacji społecznych, w ramach których mieszkańcy decydują o kolejności realizacji dużych inwestycji w naszym mieście. Zachęcamy do oddania głosu na zwiększenie wydatków na infrastrukturę rowerową. Zapalmy razem zielone światło dla rowerzystów! Szczegóły znajdziecie klikając w ten link.

zielone światło dla rowerzystów

Zdjęcie w nagłówku: © visitbydgoszcz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry