Czy w Bydgoszczy pojawi się Rondo Bydgoskiej Masy Krytycznej?

Tak jak ogłosiliśmy, tak zrobiliśmy – złożyliśmy wniosek do Rady Miasta o nadanie rondu imienia Bydgoskiej Masy Krytycznej. To dobra idea na wyróżnienie naszego ruchu w miejskiej przestrzeni.

Z okazji 21. urodzin Bydgoskiej Masy Krytycznej złożyliśmy wniosek o nadanie rondu u zbiegu ulic Łochowskiej i Lisiej imienia naszego ruchu. Skąd taki pomysł?

Jesteśmy najstarszym ruchem rowerowym w naszym mieście i jednym z najstarszych ruchów społecznych w Bydgoszczy. Podobnie jest na krajowym podwórku – BMK jest najdłużej funkcjonującą Masą Krytyczną w Polsce. Naszą działalność przerwała tylko pandemia. Przez 21 lat przez nasze imprezy przewinęło się kilkanaście tysięcy osób, a znakomita większość działań w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej została przez nas zainicjowana.

Dlaczego akurat to rondo? To w tym miejscu powstała droga rowerowa, która rozpoczęła realizację wieloletniego planu strategicznych inwestycji rowerowych. Doprowadzaliśmy, za pośrednictwem Zespołu ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy, do powstania dokumentu, który ma stworzyć infrastrukturę rowerową w osi wschód-zachód oraz północ-południe. Rondo na Prądach może stać się swoistym symbolem rowerowej rewolucji.

Wniosek złożyliśmy do Rady Miasta i czekamy na jego procedowanie. Prosimy bydgoskich Radnych o wsparcie tej inicjatywy!

Treść całego wniosku

Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna, składa wniosek o nadanie nazwy ronda u zbiegu ulic Łochowskiej, Nakielskiej, Sicieńskiej i Agatowej im. „Bydgoskiej Masy Krytycznej”, jako podkreślenie wkładu jednego z najstarszych bydgoskich ruchów miejskich w rozwój infrastruktury rowerowej, promowanie roweru jako alternatywnego środka transportu będącego tanią, zdrową i ekologiczną odpowiedzią na rosnący ruch samochodowy oraz dbanie o bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Masa Krytyczna jest ogólnoświatowym ruchem społecznym, zapoczątkowanym w 1992 roku w San Francisco, będącym formą bezpośredniego, wspólnego działania mieszkańców miasta, którzy chcą korzystać z roweru jako środka transportu w mieście, jednak boją się tego robić na co dzień z racji troski o swoje bezpieczeństwo. Chcąc podkreślić potrzebę tworzenia bezpiecznej dla rowerzystów infrastruktury drogowej uczestnicy Masy Krytycznej, spotykają się w ostatni piątek każdego miesiąca, aby razem, jako duża grupa, zademonstrować obecność rowerzystów w przestrzeni zdominowanej przez indywidualny ruch samochodowy. Idea „masy krytycznej” ma wywoływać dyskusję publiczną dotyczącą rozwoju ruchu rowerowego oraz tworzyć dialog między mieszkańcami a włodarzami miasta.

Na naszych ulicach Bydgoska Masa Krytyczna pojawiła się po raz pierwszy w styczniu 2004 roku, rozpoczynając swoje przejazdy z parkingu Hali Sportowo-Widowiskowej „Łuczniczka” w formie niezorganizowanego, spontanicznego ruchu społecznego. W 2010 roku powstało Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna, którego celem jest organizowanie przejazdów Bydgoskiej Masy Krytycznej zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, we współpracy z Urzędem Miasta i Policją. Łącznie, przez 21 lat działalności ruchu społecznego Bydgoska Masa Krytyczna w przejazdach wzięło udział kilkanaście tysięcy bydgoszczan, ale także wielu rowerzystów z innych zakątków Polski, a nawet i świata. Równocześnie Stowarzyszenie przyjęło rolę organizacji przekazującej postulaty i oczekiwania mieszkańców miasta chcących korzystać z roweru jako środka codziennego transportu do Urzędu Miasta Bydgoszczy, odpowiedzialnego za rozwój infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy. Finalnie Bydgoska Masa Krytyczna i Stowarzyszenie, w którym się skupia to cała społeczność, która angażuje mieszkańców w aktywność obywatelską. Organizowane przejazdy przyczyniają się do budowania więzi międzyludzkich, edukowania społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz inspirowania młodszych pokoleń do wyboru ekologicznych środków transportu.

Działania Stowarzyszenia Bydgoska Masa Krytyczna przyczyniły się do powstania jednego z pierwszych społecznych Zespołów w Bydgoszczy, tj. Zespołu ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy, który otrzymał 8 października 2018 roku podziękowania od Prezydenta Bydgoszczy „za znaczący społeczny udział w życiu miasta” na otwarciu Bydgoskiego Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu. W styczniu bieżącego roku miało miejsce setne, jubileuszowe posiedzenie Zespołu.

Działalność samego Stowarzyszenia została również doceniona przez Prezydenta Bydgoszczy, Rafała Bruskiego w 2017 roku, który przyznał Medal Prezydenta Bydgoszczy. Wskazując rondo u zbiegu ulic Łochowskiej, Nakielskiej, Sicieńskiej i Agatowej jako miejsce nadania nazwy „Bydgoskiej Masy Krytycznej” chcielibyśmy zwrócić uwagę, że to skrzyżowanie w formie ronda powstało w roku 2019 właśnie z inicjatywy bydgoskich rowerzystów, którzy wskazali budowę infrastruktury rowerowej na ul. Łochowskiej za jeden z priorytetowych zadań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu rowerowego w naszym mieście. W ramach środków przeznaczonych w budżecie miasta na budowę infrastruktury rowerowej został wykonany remont ul. Łochowskiej, powstał chodnik, droga rowerowa oraz nowe rondo wokół, którego odbywa się bezpiecznie ruch rowerowy. Uważamy, że jest to najlepsze miejsce do podkreślenia wkładu ruchu społecznego, jakim jest Bydgoska Masa Krytyczna, dążącego do poprawy bezpieczeństwa i popularyzacji rowerów w naszym mieście.

Bydgoska Masa Krytyczna jest najdłużej działającym ruchem rowerowym w naszym mieście i jednym z najdłużej działających ruchów społecznych w naszym mieście. Nie zmieniła tego pandemia, zmiany społeczne i inne czynniki społeczno-gospodarczo-polityczne. To właśnie Bydgoska Masa Krytyczna jest także najdłużej działającą Masą Krytyczną w Polsce. Większość miast nie była bowiem w stanie utrzymać cykliczności przejazdów przez tak długi okres. To pokazuje jak bardzo mieszkańcy naszego Miasta są przywiązani do naszego ruchu społecznego, co jeszcze bardziej podkreśla predyspozycje Bydgoskiej Masy Krytycznej do nadania imienia rondu i do swoistego podziękowania wielopokoleniowemu ruchu społecznemu za promowanie roweru jako codziennego i bezpiecznego środka transportu.

Przewiń na górę