Plan inwestycji rowerowych 2021 - 2025

Plan inwestycji rowerowych 2021 – 2025

Zespół ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy zatwierdził plan inwestycji rowerowych na najbliższe pięć lat. To chyba najbardziej ambitny dokument związany z rozbudową infrastruktury dla cyklistów w historii naszego Miasta.

Lista priorytetów inwestycyjnych powstała dzięki pracy Zespołu już dobrych kilka lat temu i zgodnie z tym harmonogramem, prawie cała Bydgoszcz powinna już być objęta siecią infrastruktury rowerowej. Tak się nie stało z wielu powodów – administracyjnych, finansowych, a ostatnio i pandemicznych. O problemach rozwoju infrastruktury rowerowej w Bydgoszczy pisaliśmy już na naszym blogu. Ważniejsze jednak jest to, co udało się zrealizować z tej listy, czyli infrastrukturę na ulicy Łochowskiej, Grunwaldzkiej, Kruszwickiej i Focha.

Co powstanie do 2025 roku w Bydgoszczy?

Dalsze prace znajdują się w harmonogramie przyjętym w tym tygodniu przez Zespół, który przedstawia się następująco (w nawiasie podajemy przewidywany termin budowy):

  • Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Skłodowskiej-Curie – Łęczycka (luty 2023 – lipiec 2024),
  • Fordońska – remont dwóch odcinków (kwiecień – październik 2021),
  • Fordońska – przebudowa kładki na Sochaczewskiej (maj – grudzień 2022),
  • Wojska Polskiego – odcinek Szarych Szeregów – Baczyńskiego oraz Magnuszewska – brakujących 200 m (styczeń – czerwiec 2023),
  • Sułkowskiego (styczeń – sierpień 2024),
  • Glinki (styczeń 2024 – luty 2025),
  • Chemiczna – Kielecka (luty – grudzień 2025),
  • Sudecka – Wyzwolenia (luty – lipiec 2025),
  • Powstańców Warszawy (styczeń – sierpień 2025),
  • Kolbego (luty – grudzień 2025).

Dwie długo oczekiwane inwestycje

Zacznijmy od początku. Jako pierwszą inwestycję podajemy prawie 5-kilometrowy ciąg w centrum Miasta. Mimo że jego budowa fizycznie rozpocznie się dopiero za dwa lata to procedury przetargowo-administracyjne ruszą już w lutym br. Zakończenie projektowania jest przewidywane na styczeń 2023. Długo? Owszem, my też nie możemy się doczekać, tym bardziej, że zajmujemy się tym tematem już od 5 lat. Już wcześniej informowaliśmy, że to właśnie na ul. Skłodowskiej-Curie powstaną pierwsze w Bydgoszczy pasy w jezdni dla rowerów (co nie jest już prawdą, ale o tym później), bo koncepcja tej inwestycji była już gotowa, ale zwyczajnie się przeterminowała. Obecnie wymaga ona aktualizacji i stworzenia projektu, stąd tak długie procedury administracyjne.

Dlaczego tak wysoko w tym harmonogramie jest ulica Fordońska? To kolejna arteria, o którą walczymy już od kilku lat. Plan inwestycji rowerowych, które zostaną tu wprowadzone, w najbliższym czasie nie udrożnią tej ulicy w całości, ale pozwolą na wprowadzenie ruchu rowerowego na wschodnim odcinku Fordońskiej. Jesteśmy świadomi, że za taką kwotę (sama kładka to ok. 7,5 mln zł) można wybudować kilka mniejszych odcinków, ale w większości jest to spinanie klamrami dłuższych fragmentów dróg dla rowerów, którymi cykliści i tak już się poruszają. Fordońska jest w tej chwili niedostępna dla ruchu rowerowego i najwyższy czas na zmianę tego stanu. Realizujemy w ten sposób nasz pierwotny plan utworzenia bezpiecznego przejazdu dla rowerzystów w Bydgoszczy na linii zachód – wschód.

Budujmy więcej mniejszym kosztem

Powyższy harmonogram dotyczy inwestycji, które muszą być zapisanie w wieloletnim planie finansowym Miasta. Najmniej funduszy pochłonie remont odcinka Fordońskiej (nie licząc oczywiście kładki nad torami) i budowa infrastruktury na ul. Powstańców Warszawy – obie te inwestycje zostały wycenione na 1,5 mln zł. W międzyczasie zajmujemy się jednak uzyskaniem poparcia władz Bydgoszczy dla mniejszych, niskokosztowych inwestycji. Nasz najświeższy sukces to zaplanowanie w tym roku wytyczenia pasów rowerowych na Al. Ossolińskich. Zasugerowaliśmy połączenie tej zmiany z rewitalizacją tego obszaru (więcej na ten temat można przeczytać pod TYM adresem) i nasz wniosek został zaakceptowany. W tych dziwnych czasach ten sukces dodaje nam skrzydeł i będziemy szukać dalszych możliwości poprawy warunków dla bydgoskich rowerzystów.

Powyżej omówiony plan inwestycji rowerowych to nie wszystko. W najbliższych latach spodziewamy się także realizacji innych projektów dedykowanych rowerzystom, które nie będą finansowane z tzw. budżetu rowerowego. Urząd Miasta zapowiada ponadto rozpoczęcie prac lub powstanie w tym roku infrastruktury rowerowej w miejscach, gdzie trwają inne inwestycje: ul. Kujawska, Kolbego, Zalew, Kazimierza Wielkiego, Jeździecka, Smukalska, Promenada, Wojska Polskiego (wiadukt) czy fragment nabrzeża Brdy. Trzymamy też rękę na pulsie w temacie przebudowy ulicy Nakielskiej i czekamy na ostateczną decyzję w kwestii Mostowej.

Zdjęcie w nagłówku: Nowe drogi rowerowe na ulicy Focha, Kruszwickiej i Grunwaldzkiej © Blog Bydgoszcz w Budowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę