Rowerowy Bydgoski Budżet Obywatelski 2021
W dniach 1 – 30 grudnia 2021 r. odbędzie się głosowanie na wybrane projekty zgłoszone do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Poniżej prezentujemy projekty związane z rozwojem infrastruktury rowerowej, które zostały zgłoszone przez mieszkańców naszego miasta. Czy taka liczba projektów pozwala na określenie tegorocznej edycji mianem Rowerowy Bydgoski Budżet Obywatelski?
W głosowaniu będziemy mogli oddać 3 głosy:
- projekty osiedlowe – 1 wybrany projekt (na jednym wybranym osiedlu)
- projekty ponadosiedlowe – 1 wybrany projekt
- mały projekt społeczny – 1 wybrany projekt
Mały projekt społeczny
Szkoła nauki jazdy na rowerze dla dorosłych (projekt nr 352)
Szkoła nauki jazdy na rowerze to propozycja dla osób, które korzystają albo chcą zacząć korzystać z roweru w celach transportowych, ale mają obawy w poruszaniu się w ruchu ulicznym. Kurs w szkole obejmuje szkolenie teoretyczne i szkolenie praktyczne. Na zajęciach teoretycznych uczestnicy poznają przepisy ruchu drogowego oraz zasady bezpiecznego poruszania się rowerem w mieście. Zdobyta wiedza zostanie zweryfikowana podczas zajęć praktycznych, które będą polegały na przejeździe z instruktorem wybranej trasy, np. dom – praca. W ramach projektu, przed kursem rower każdego z uczestników przejdzie bezpłatny serwis.
Na szlaku z Bydgoską Masą Krytyczną (projekt nr 466)
Rowerowy Bydgoski Budżet Obywatelski nakręca również Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna, które w ramach tego projektu planuje zorganizowanie 8 wycieczek krajoznawczych na rowerze, w ramach których w sumie mogłoby wziąć udział 240 uczestników. Jest to doskonała szansa na poznanie nowych szlaków i okazja do wzięcia udziału w wycieczce dla osób, które nie miały do tej pory kontaktu z turystyką rowerową i nie mają pomysłu na dłuższą wycieczkę poza miasto. Grupa w czasie wyjazdu zostaje zabezpieczona przez członków Stowarzyszenia BMK, a nad całością czuwać będzie przewodnik. Dodatkowo każdy uczestnik objęty zostanie ubezpieczeniem OC i NW, a w trakcie wycieczki zagwarantowany zostanie posiłek.
Projekt ponadosiedlowy
Wielka Pętla Fordonu (projekt nr 1)
Wielka Pętla Fordonu to planowana trasa rekreacyjna dla biegaczy, rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów okalająca Fordon, o długości ponad 20 kilometrów. I i II etap wielkiej pętli cieszyły się dużym poparciem mieszkańców w dwóch poprzednich edycjach BBO. Ich realizacja planowana jest na 2022 rok na następujących odcinkach:
- Etap I – odcinek o długości 2,05 km od Doliny Śmierci do okolic basenu przy ul. Kromera.
- Etap II – odcinek o długości ok. 2 km od ul. Bieszczadzkiej / Kromera w kierunku wału wiślanego na ul. Brzegowej.
W tegorocznej edycji BBO mieszkańcy Bydgoszczy będą mogli głosować na kontynuację budowy Wielkiej Pętli Fordonu. Tym razem planowany jest odcinek od Doliny Śmierci w kierunku ul. Józefa Grussa.
Mapa planowanego przebiegu Wielkiej Pętli Fordonu
Rewitalizacja Parku nad Starym Kanałem Bydgoskim przy śluzie V i VI (projekt nr 6)
W 2020 roku do użytku została oddana odnowiona nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kanału Bydgoskiego od IV do V śluzy. Inwestycja ta została zrealizowana oczywiście w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Pomysłodawca tegorocznego projektu chce zaprosić mieszkańców Bydgoszczy do głosowania na kontynuację rewitalizacji ścieżek wzdłuż Kanału Bydgoskiego od V do VI śluzy (przy ulicy Bronikowskiego). Ponadto w ramach tego projektu planowane jest ustawienie ławek, koszy na śmieci, montaż instalacji do przenoszenia kajaków, budowa minitężni oraz zakup sprzętu do organizacji imprez plenerowych.
Podnóżki rowerowe (projekt nr 191)
Pierwsze i jak na razie jedyne podnóżki rowerowe zostały ustawione przy przejeździe rowerowym na ulicy Armii Krajowej, w ramach budowy nowego wiaduktu drogowego. Kolejne podnóżki mają pojawić się przy drogach rowerowych, które powstaną w ramach budowy mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego.
Do tegorocznej edycji BBO projekt dotyczący podnóżków został zgłoszony jako projekt ponadosiedlowy, dzięki czemu podnóżki mogą pojawić się przy skrzyżowaniach w całym mieście. Ich liczba uzależniona jest od tego na ile sztuk wystarczy założony budżet.
Często możemy zaobserwować, iż cykliści w oczekiwaniu na zmianę światła opierają się o znaki drogowe czy sygnalizatory świetlne. Podnóżki rowerowe zlokalizowane przy ruchliwych skrzyżowaniach, ułatwiają zatrzymanie i bezpieczne oczekiwanie na zielone światło, mając pewność, że mimo spadku DDR, rower nie stoczy się na ulicę. Dzięki temu możliwe jest również zachowanie płynności jazdy. Kolejną funkcję, jaką spełniają podnóżki rowerowe to wydzielenie strefy dla rowerzystów i pieszych, gdyż oddzielają drogi dla rowerów od chodników. Podnóżki rowerowe szczególnie docenią osoby starsze oraz rowerzyści korzystający z butów wpinanych w pedały rowerowe typu SPD.
Asfaltowa ścieżka rowerowa na ulicy Dąbrowa do drogi krajowej nr 10 (kierunek Piecki) (projekt nr 383)
Trasa wzdłuż ulicy Dąbrowa w kierunku jeziora Jezuickiego w Pieckach jest bardzo popularna wśród rowerzystów. Obecnie komfortowo jedzie się tylko fragmentem tej drogi, gdyż w pewnym momencie kończy się droga asfaltowa, która zmienia się w w popękane betonowe płyty, a ostatecznie w ziemię i piach.
Celem jest stworzenie bezpiecznej drogi asfaltowej dla rowerzystów do drogi krajowej nr 10, jednak dokładna długość realizowanego odcinka zależeć będzie od kwoty przeznaczonej na projekt.
Mapa przedstawiająca, w którym miejscu miałaby zostać wymieniona nawierzchnia. Niestety po opadach deszczu lub długich suszach nawierzchnia w tym miejscu wygląda dużo gorzej niż na zdjęciu © Maciej Rydwelski
Projekty osiedlowe
Bartodzieje
Pumptrack na Bartodziejach (projekt nr 85)
W 2020 roku otwarty został pierwszy pumptrack w naszym mieście, który znajduje się przy ulicy Maciaszka na Miedzyniu. Jego budowa została zrealizowana w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. O tym, że w Bydgoszczy brakowało takiego miejsca świadczy fakt, że nie ma dnia, aby ktoś nie korzystał z toru. Czym jednak jest pumptrack? Jest to niewielki tor przeznaczony do jazdy rowerem zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Szybkie zakręty i muldy powodują, że jazda po nim nie wymaga pedałowania. Na torach tego typu możliwe jest również zorganizowanie zawodów.
Pumptrack na Bartodziejach miałby powstać na niezagospodarowanym terenie obok istniejącego orlika przy ulicy Głowackiego.
Parking na rowery (projekt nr 387)
Budowa bezpłatnego, ogólnodostępnego parkingu na rowery i hulajnogi elektryczne. Miejsce postoju jednośladów miałoby znajdować się na terenie zaniedbanej zieleni bezpośrednio przy chodniku przy wejściu do 1-szej klatki schodowej budynku przy ul. Połczyńskiej 2 .
Projektodawca zaznacza, że obecnie brakuje takich miejsc na osiedlu, a mieszkańcy w ciągu dnia przypinają swoje rowery do wszelkiego rodzaju płotków, barier, ogrodzeń itp.
Bielawy
Sportowe Love w Bibliotece na Bielawach (projekt nr 255)
Biblioteka na Bielawach chce zachęcić małych i dużych mieszkańców Bielaw do spędzania czasu ma wolnym powietrzu. W planie jest m.in. szkolenie na temat “Bezpiecznie na rowerze w mieście”.
Przedłużenie drogi dla rowerów na Al. Powstańców Wielkopolskich (projekt nr 292)
Projekt zakłada przedłużenie drogi dla rowerów wzdłuż Al. Powstańców Wielkopolskich od “urywającej się” DDR vis a vis KW Policji, aż do ul. Jurasza. Taka inwestycja pozwoli na przedłużenie bezpiecznego przejazdu dla rowerzystów i pozostawi możliwość dalszych inwestycji na Al. Powstańców Wielkopolskich.
Brdyujście
Zadaszony parking dla rowerów (projekt nr 563)
Budowa zadaszonego parkingu dla rowerów na terenie toru regatowego, z którego mogliby korzystać kibice, zawodnicy oraz osoby korzystające z darmowej wypożyczalni rowerków wodnych. Co ciekawe projekt wiaty miałby zostać wykonany przez studentów Politechniki Bydgoskiej, więc przy okazji stanowiłaby ozdobę tego miejsca.
Kapuściska
Miasteczko Ruchu Drogowego “W cieniu drzew SP46” (projekt nr 256)
Projekt zakłada utworzenie ogólnodostępnego miasteczka ruchu drogowego służącego do bezpiecznej nauki i doskonalenia umiejętności jazdy na rowerze. Jego funkcją będzie również nauka bezpiecznego poruszania się pieszych w ruchu drogowym dzieci z klas młodszych. Ponadto miasteczko będzie przeznaczone do przeprowadzania egzaminów z praktycznej jazdy na rowerze w ramach egzaminów na kartę rowerową.
Miedzyń-Prądy
Rewitalizacja nabrzeży nad Kanałem Bydgoskim (projekt nr 7)
Projekt zakłada odnowienie ścieżki spacerowej i/lub pieszo – rowerowej na odcinku śluza VI – wiadukt kolejowy. Ponadto w ramach projektu pojawiłyby się urządzenia do ćwiczeń i zabaw oraz mała architektura.
Park przy ulicy Widok (projekt nr 422)
Projekt zakłada utworzenie ścieżki pieszo-rowerowej w otoczeniu licznych drzew i krzewów, zachęcając okolicznych mieszkańców do wyjścia i zaczerpnięcia świeżego powietrza. Ponadto w parku pojawiłyby się urządzenia do ćwiczeń.
Nowy Fordon
Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Andersa od Skarżyńskiego do Kleeberga (projekt nr 227)
Budowa ciągu pieszo-rowerowego po północnej stronie ul. Andersa (od ul. Skarżyńskiego do ul. Kleeberga). Będzie to kontynuacja ciągu projektowanego obecnie (od ul. Kasztelańskiej do ul. Skarżyńskiego), który zdobył uznanie w zeszłorocznej edycji BBO.
Jeżeli projekt ten zdobędzie wystarczającą liczbę głosów mieszkańców to w przyszłorocznej edycji BBO planowane jest zgłoszenie odcinka od ul. Kleeberga do ul. Akademickiej, dzięki czemu wzdłuż ulicy Andersa powstanie spójna i bezpieczna infrastruktura.
Budowa parkingu rowerowego przy SP 66 (projekt nr 399)
Utworzenie parkingu rowerowego dostępnego dla mieszkańców przyjeżdżających do szkoły, na zajęcia na Orliku, na plac zabaw i do miasteczka rowerowego.
Okole
Kompleksowa rewitalizacja Parku Chełmińskiego (projekt nr 28)
W ramach rewitalizacji parku rowerzyści zyskaliby nową nawierzchnię na ciągach pieszo-rowerowych oraz nowe stojaki rowerowe.
Osowa Góra
Zakup i montaż Samoobsługowej Stacji Naprawy Rowerów (projekt nr 309)
Stacja naprawy rowerów miałaby pojawić się przy skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej i Kolbego, dzięki czemu rowerzyści z dolnego jak i górnego tarasu Osowej Góry mogliby napompować koła czy też dokonać drobnych napraw przy swoich jednośladach.
Miasteczko rowerowe przy ul. Puszczykowej (projekt nr 585)
“Miasteczko rowerowe” przy Zespole szkół nr 24, przy ul. Puszczykowej 11, to propozycja mająca charakter edukacyjny, integracyjny i sportowy. Miasteczko może być miejscem, w którym młodzi mieszkańcy Osowej Góry, będą poznawali zasady ruchu drogowego, bezpiecznie poruszali się po wytyczonych drogach, ucząc się zasad, które obowiązują na terenie całego kraju. Ma być to miejsce, gdzie starsi uczniowie, będą przygotowywać się oraz zdawać egzamin na Kartę Rowerową, czyli pierwszy, niezwykle istotny, dokument uprawniający do poruszania się po drogach.
Smukała-Opławiec-Janowo
Pomagamy naszym gościom naprawić rower (projekt nr 568)
Projekt podobnie jak na Osowej Górze zakłada ustawienie Samoobsługowej Stacji Naprawy Rowerów przy skrzyżowaniu ulic Biwakowej i Opławiec.
Szwederowo
Atrakcyjna przestrzeń publiczna dla Szwederowa! Zieleń i bezpieczne przejście na Podgórną (projekt nr 551)
Celem projektu jest utworzenie “placu miejskiego” na wzór parkletu, który powstał przy skrzyżowaniu ulic Niemcewicza i Al. Powstańców Wielkopolskich. Pomysłodawca projektu wziął pod uwagę rówież rowerzystów i dzięki temu na ulicy Podgórnej mógłby powstać kontrapas rowerowy wzorem ulicy Wiatrakowej.
Wzgórze Wolności
Dirt Park Bydgoszcz (projekt nr 96)
Tor typu Dirt to obiekt sportowy umożliwiający uprawianie kolarstwa grawitacyjnego. Charakteryzuje się skoczniami o takim kącie wybicia, który pozwala na dłuższy czas przelotu, w czasie którego można wykonywać efektowne ewolucje.
Wskazana lokalizacja zakłada utworzenie toru pd trasą Uniwersytecką w miejscu obecnej, zygzakowatej drogi dla rowerów. Zadaszenie w postaci mostu stanowiłoby ochronę przed opadami atmosferycznymi i ostrym słońcem, a ukształtowanie terenu w tym miejscu jest wręcz idealne pod tego typu inwestycje.