Projekty rowerowe w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego 2020

Projekty rowerowe w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego 2020

W dniach 1 – 30 grudnia 2020 r. odbędzie się głosowanie na wybrane projekty zgłoszone do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie projekty rowerowe zostały zgłoszone przez mieszkańców naszego miasta, które mają szanse na realizację w przyszłym roku pod warunkiem zebrania wystarczającej liczby głosów.

W sumie naliczyliśmy 28 projektów, które w mniejszym lub większym stopniu związane są z rozwojem infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Poniżej przedstawiamy najciekawsze z nich.

Lista wszystkich projektów rowerowych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego
© opracowanie własne

Pumptrack

W tym roku został otwarty pierwszy pumptrack w naszym mieście, który znajduje się przy ulicy Maciaszka na Miedzyniu. Jego budowa została zrealizowana w ramach zeszłorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. O tym, że w Bydgoszczy brakowało takiego miejsca świadczy fakt, że nie ma dnia, aby ktoś nie korzystał z toru. Czym jednak jest pumptrack? Jest to niewielki tor przeznaczony do jazdy rowerem zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Szybkie zakręty i muldy powodują, że jazda po nim nie wymaga pedałowania. Na torach tego typu możliwe jest również zorganizowanie zawodów.

W tegorocznej edycji BBO trzy projekty rowerowe związane są z budową pumptrack’ów – na Bartodziejach (projekt nr 31), na Szwederowie (projekt nr 17) oraz na Tatrzańskim (projekt nr 232).

Pumptrack na Miedzyniu
Pumptrack na Miedzyniu © praca własna

Tor four cross

Sądząc po kolejnym nowatorskim projekcie rowerowym zgłoszonym w tym roku do BBO na Miedzyniu, można odnieść wrażenie, że osiedle to pretenduje do miana rowerowej dzielnicy naszego miasta.

Według pomysłodawcy projektu nr 299, na tor do four crossu mają składać różnego rodzaju hopki, dropy i zakręty. Tor ma być ogólnodostępny, przeznaczony dla młodzieży i dorosłych, jeżdżących na rowerach górskich, trial, freeride lub dirt jumping. Co ciekawe podobny tor od wielu lat istnieje w Myślęcinku, na którym wielokrotnie odbywały się zawody four cross, określane mianem najbardziej widowiskowej dyscypliny rowerowej. Inicjatorem tego pomysłu jest radny Wojciech Bulanda.

Four cross
Four cross © Unsplash by Marc Sendra Martorell @marcsm

Podnóżki rowerowe

Pierwsze i jak na razie jedyne podnóżki rowerowe zostały ustawione przy przejeździe rowerowym na ulicy Armii Krajowej, w ramach budowy nowego wiaduktu drogowego. Do tegorocznej edycji BBO zostały zgłoszone dwa projekty rowerowe związane z ustawieniem w sumie aż 40 podnóżków rowerowych. Projekt nr 133 obejmuje dzielnice Bocianowo – Śródmieście – Stare Miasto. Podnóżki miałby zostać ustawione na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną na najczęściej uczęszczanych DDR w centrum miasta. Sugerowane lokalizacje to: Rondo Grunwaldzkie, Focha/Królowej Jadwigi, Chodkiewicza/Sułkowskiego, Jagiellońska/Ogińskiego. Projekt nr 134 dotyczy osiedla Wyżyny. Tutaj podnóżki rowerowe znalazłyby się na Węźle Szarych Szeregów oraz skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i Magnuszewskiej.

Często możemy zaobserwować, iż cykliści w oczekiwaniu na zmianę światła opierają się o znaki drogowe czy sygnalizatory świetlne. Podnóżki rowerowe zlokalizowane przy ruchliwych skrzyżowaniach, ułatwiają zatrzymanie i bezpieczne oczekiwanie na zielone światło, mając pewność, że mimo spadku DDR, rower nie stoczy się na ulicę. Dzięki temu możliwe jest również zachowanie płynności jazdy. Kolejną funkcję, jaką spełniają podnóżki rowerowe to wydzielenie strefy dla rowerzystów i pieszych, gdyż oddzielają drogi dla rowerów od chodników. Podnóżki rowerowe szczególnie docenią osoby starsze oraz rowerzyści korzystający z butów wpinanych w pedały rowerowe typu SPD.

Podnóżki rowerowe przy ul. Armii Krajowej w Bydgoszczy
Podnóżki rowerowe przy ul. Armii Krajowej w Bydgoszczy © praca własna

Projekty rowerowe dla najmłodszych

W tegorocznych projektach zgłoszonych do BBO znajdują się również propozycje dla najmłodszych cyklistów. Na osiedlu Glinki-Rupienica projekt nr 121 zakłada dokończenie budowy toru do jazdy na rolkach i rowerach. Jeżeli to zadanie zebrałoby wystarczającą liczbę głosów, wówczas tor osiągnie długość ok. 670 metrów. Lokalizacja pośród zieleni i z dala od ulic sprawia, że jest to idealne miejsce do bezpiecznego spędzania aktywnego czasu z naszymi pociechami.

Na Kapuściskach dokładnie w tej samej lokalizacji, a mianowicie w miejscu nieużytkowanego betonowego boiska pomiędzy basenem Piąta Fala, a ulicą Bernarda Śliwińskiego konkurować ze sobą będą dwa projekty.

W ramach projektu nr 33 ma szansę powstać miasteczko rowerowe, podobne do tego, które znajduje się w Myślęcinku. Według pomysłodawcy: „Projekt pozwoli na zagospodarowanie nieużytkowanego boiska, poprawę estetyki miejsca oraz co najważniejsze przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz pieszych w dorosłym życiu. Na naukę jazdy oraz przepisów ruchu drogowego przyjdą z chęcią wszyscy okoliczni mali mieszkańcy oraz uczniowie pobliskich szkół i przedszkoli.

Projekt nr 284 zakłada natomiast budowę placu do jazdy na rolkach, hulajnogach i rowerach. W opisie dotyczącym tego zadania możemy przeczytać, iż prace musiałyby uwzględnić: nawiezienie ziemi w celu utworzenia paru górek, położenie asfaltu, montaż paru ławek na których można usiąść żeby np. założyć rolki, montaż stojaków na rowery oraz montaż latarni. Według pomysłodawcy w pobliżu nie ma miejsca, gdzie dzieci mogłyby uczyć się jeździć na rowerze czy doskonalić jazdę na rolkach.

Projekty rowerowe dla najmłodszych
W Bydgoszczy brakuje miejsc, gdzie dzieci bezpiecznie mogą zacząć naukę jazdy na rowerze © Unsplash by Amber Faust @amberfaust

Inwestycje nad Kanałem Bydgoskim

W ramach tegorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego znajduje się aż 6 projektów związanych z terenami nad Kanałem Bydgoskim, które w większym lub mniejszym stopniu będą miały wpływ na infrastrukturę rowerową.

Projekt nr 14 w głównej mierze zakłada rewitalizację nabrzeży Kanału Bydgoskiego przy ulicy Spacerowej, w ramach której miałaby zostać poprawiona estetyka tego miejsca i wymienione lub naprawione elementy małej architektury. Jednak projekt ten zasługuje na uwagę rowerzystów, gdyż zakłada również oznakowanie czerwoną farbą przejazdu rowerowego przy ulicy Bronikowskiego, co bez wątpienia wpłynęłoby na bezpieczeństwo cyklistów w tym miejscu.

Projekt nr 215 dotyczy również ulicy Spacerowej na odcinku od ulicy Plażowej do Polanickiej. Pomysłodawca zaproponował wymianę wszystkich podłużnych progów zwalniających na progi sinusoidalne, które umożliwiłyby rowerzystom komfortowy przejazd.  Ze względu na fakt, iż rozwiązanie to nie jest w Polsce jeszcze zbyt popularne i nie jest ujęte w rozporządzeniu, komisja weryfikująca wnioski zaproponowała w zamian skrócenie progów, dzięki czemu rowerzyści mogliby przejeżdżać po równej nawierzchni.

Pozostałe dwa osiedlowe projekty rowerowe zakładają remont ciągu pieszo-rowerowego od wiaduktu kolejowego do ulicy Bronikowskiego (projekt nr 565) oraz ustawienie samoobsługowej stacji naprawy rowerów (projekt nr 525).

Oprócz wyżej wymienionych propozycji, dodatkowo możemy zagłosować na projekt ponadosiedlowy. Projekt nr 584 dotyczy rewitalizacji linii brzegowej wraz ze ścieżką pieszo-rowerową nad Kanałem Bydgoskim pomiędzy 4 a 5 śluzą po stronie osiedla Wilczak.

Wielka Pętla Fordonu

Wielka Pętla Fordonu to planowana trasa rekreacyjna dla biegaczy, rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów okalająca Fordon, o długości ponad 20 kilometrów. I etap wielkiej pętli zdobył blisko cztery tysiące głosów w ubiegłorocznej edycji BBO i został przeznaczony do realizacji. Pierwszy odcinek ma zaczynać się przy Dolinie Śmierci i dalej biec w kierunku budującego się basenu przy ul. Kromera. To, w którym miejscu zostanie zakończony pierwszy etap inwestycji, zależy od tego na jak długi odcinek wystarczy przeznaczona kwota 1,7 miliona złotych. W tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego można głosować na 2 projekty (nr 314 i 321) kontynuujące budowę Wielkiej Pętli Fordonu.

Mapa planowanego przebiegu Wielkiej Pętli Fordonu

Uporządkowanie nabrzeża Brdy

Osoby, które często podróżują na jednośladzie wzdłuż Brdy powinny zapamiętać dwa numery projektów, w ramach których ma zostać uporządkowany i udostępniony mieszkańcom kolejny fragment nabrzeża. Nr 102 to projekt osiedlowy, zaś nr 332 to projekt ponadosiedlowy. Obydwa zgłoszone projekty zakładają udrożnienie nabrzeża i wytrasowanie ścieżki, która umożliwiłaby przemieszczanie się pieszym jak i rowerzystom z dala od ruchliwej ulicy Fordońskiej. Według pomysłodawców udostępnione ma zostać nabrzeże od strony osiedla Bartodzieje na odcinku od mostu Pomorskiego do mostu Kazimierza Wielkiego. Może to być kolejny krok w budowaniu arterii dla rowerzystów na osi wschód-zachód poprowadzonej właśnie wzdłuż brzegu Brdy. Tym bardziej, iż w ramach planowanej budowy nowych mostów w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego poza drogą dla rowerów na moście powstanie również fragment prowadzący do planowanych bulwarów pod nim.

Film z przejazdu rowerem wzdłuż trasy projektu zgłoszonego do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego © Adam Dziura

Zdjęcie w nagłówku: © Pixabay

Jeden komentarz do “Projekty rowerowe w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego 2020

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę