Bydgoski Budżet Obywatelski 2022

Rowerowy Bydgoski Budżet Obywatelski 2022

Kolejny rok z rzędu przeglądamy na jakie rowerowe projekty będą mogli zagłosować mieszkańcy w ramach programu Bydgoski Budżet Obywatelski 2022.

W tym roku w głosowaniu będziemy mogli oddać 4 głosy:

  • projekty osiedlowe – 1 wybrany projekt (na jednym wybranym osiedlu)
  • projekty ponadosiedlowe – 1 wybrany projekt
  • projekt społeczny – 1 wybrany projekt
  • mikroprojekt osiedlowy – 1 wybrany projekt (NOWOŚĆ! Koszt pojedynczego zadania nie może przekroczyć 10 tys. zł). 

Zagłosować można klikając w TEN link.

Projekty zgłoszone przez SBMK

Bydgoski Budżet Obywatelski 2022 rozpoczynamy od projektów, które zgłosili członkowie naszego stowarzyszenia. Oczywiście rekomendujemy głosowanie na poniższe zadania w pierwszej kolejności 🙂

500 stojaków rowerowych (projekt ponadosiedlowy nr 232)

Rowery z każdym rokiem zyskują na popularności. Coraz więcej osób poza jazdą rekreacyjną korzysta z jednośladów podczas codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy. Widać to po dużej liczbie rowerzystów poruszających się po drogach dla rowerów, ale także po zaparkowanych rowerach. Niestety w naszym mieście nadal znajduje się wiele „białych plam”, gdzie nie ma parkingów rowerowych, a jedynym rozwiązaniem są pobliskie znaki drogowe czy barierki.

Jeżeli projekt znajdzie poparcie i zostanie zrealizowany, to podobnie jak w roku 2017 o lokalizacji stojaków będą mogli zadecydować mieszkańcy miasta. Wówczas ustawiono ponad 500 stojaków rowerowych w całym mieście

Ponumerowane stojaki rowerowe
Ponumerowane stojaki rowerowe przy ul. Markwarta z akcji „500 stojaków rowerowych” © BMK

Budowa drogi dla rowerów wzdłuż Al. Powstańców Wielkopolskich – 2 etap (projekt osiedlowy Bielawy nr 695)

W ubiegłorocznej edycji na osiedlu Bielawy zwyciężył projekt zakładający  przedłużenie drogi dla rowerów wzdłuż Al. Powstańców Wielkopolskich od „urywającej się” DDR vis a vis KW Policji, aż do ul. Jurasza. Niedawno rozpoczęto proces wyboru wykonawcy tego zadania.

W tym roku chcemy, aby prace przy infrastrukturze rowerowej na Al. Powstańców Wielkopolskich były kontynuowane. Drugi etap zakłada budowę drogi dla rowerów na odcinku od ul. Wyszyńskiego do ul. prof. Romańskiego. Jednocześnie zaznaczyliśmy, żeby unikać wycinki drzew i sugerujemy przebieg DDR wzdłuż pasa jezdni.

Jeżeli powyższy projekt wygra, do spięcia dróg rowerowych na Al. Powstańców Wielkopolskich w jedną, spójną całość pozostanie środkowy odcinek od ul. prof. Romańskiego do ul. Jurasza.

Rowerowy Bydgoski Budżet Obywatelski - urywająca się DDR przy Al. Powstańców Wielkopolskich
Urywająca się DDR przy Al. Powstańców Wielkopolskich © BMK

Projekty ponadosiedlowe

Wielka Pętla Fordonu (projekt nr 1)

Wielka Pętla Fordonu to planowana trasa rekreacyjna dla biegaczy, rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów okalająca Fordon, o długości ponad 20 kilometrów. Pierwsze etapy wielkiej pętli cieszyły się dużym poparciem mieszkańców w poprzednich edycjach BBO. 

W tegorocznej edycji BBO mieszkańcy Bydgoszczy będą mogli głosować na kontynuację budowy Wielkiej Pętli Fordonu. Tym razem planowany jest odcinek wzdłuż ul. Wyzwolenia od ul. Sudeckiej do ul. Brzegowej. Dzięki tej inwestycji połączone zostaną drogi rowerowe na Jarużyn z wjazdem na wał wiślany w kierunku Starego Fordonu oraz Strzelce Dolne z dotychczasowymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu, będącej już w budowie. Czy Bydgoski Budżet Obywatelski 2022 również okaże się szczęśliwy dla tego ambitnego projektu?

Mapa planowanego przebiegu Wielkiej Pętli Fordonu

Budowa drogi rowerowej od ul. Rejewskiego/Park Akademicki do ul. Traktorzystów (projekt nr 7)

Projekt zakłada budowę nowej drogi rowerowej na wspomnianym wyżej odcinku.

Rewitalizacja nabrzeży Kanału Bydgoskiego w okolicy i pomiędzy śluzami V i VI – kontynuacja (projekt nr 14)

W poprzednich latach została odnowiona nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kanału Bydgoskiego od IV do V śluzy. Tegoroczny projekt zakłada m.in. renowacje kolejnego fragmentu – od V do VI śluzy. Ponadto projekt zakłada wymianę małej architektury czy oznaczenie cennych drzew.

Zrewitalizowane ścieżki pieszo-rowerowe wzdłuż Kanału Bydgoskiego © bydgoszcz.pl

Trasa sportowo-rekreacyjna nad Brdą – dla rolek, hulajnóg, deskorolek i rowerów (projekt nr 337)

Projekt zakłada odnowienie istniejących ścieżek rowerowych w okolicy Hali Łuczniczki i Parku Centralnego, wykończenie schodów i murków tworzywem żywicznym – w celu ochronnym, oraz  dodanie obiektów / rzeźb / przeszkód będących urozmaiceniem monotonnego toru jazdy. Więcej informacji na temat tego projektu znajdziecie na fanpage’u pomysłodawców.

Bydgoski Budżet Obywatelski 2023 - Trasa sportowo-rekreacyjna nad Brdą - dla rolek, hulajnóg, deskorolek i rowerów
Mapa proponowanego przebiegu trasy i infrastruktury © FB/BBOSkateparkCentralny

Projekty osiedlowe

Leśne

Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Modrzewiowej (projekt nr 66)

Projekt zakłada budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Modrzewiowej od ulicy Gdańskiej do ronda Żołnierzy-Górników przy dworcu Bydgoszcz Leśna. Dzięki temu połączona zostałaby istniejąca w tych miejscach infrastruktura rowerowa. Mimo wszystko środki z BBO nie są wystarczające na tę inwestycję, gdyż wymagałoby to kompleksowej przebudowy ulicy, a to oznaczałoby koszty rzędu kilku milionów złotych.

Po weryfikacji projektu alternatywnym rozwiązaniem jest poprowadzenie drogi dla rowerów lub ciągu pieszo-rowerowego w parku wzdłuż torów kolejowych.

Miedzyń-Prądy

Wymiana progów zwalniających na ul. Spacerowej (na progi wyspowe przyjazne rowerom/rolkarzom) (projekt nr 59)

Wymiana progów zwalniających umożliwiających bezpieczny i komfortowy przejazd rowerem lub na rolkach/deskorolce/hulajnodze

Remont i adaptacja istniejących schodów w ulicy Pagórek – wykonanie pochylni dla rowerów (projekt nr 377)

Wykonanie rynny dla rowerów, umożliwiającej wnoszenie/znoszenie rowerów. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. na schodach prowadzących z ul. Kujawskiej do Parku Wolności.

Nowy Fordon

Nowe chodniki i ścieżki rowerowe od Przylesia do Tatrzańskiego (projekt nr 104)

Kwota przeznaczona na ten projekt pozwala na wykonanie cząstkowych remontów na wspomnianym odcinku.

Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Andersa od ronda ONZ do ul. Andersena (projekt nr 198)

Projekt zakłada budowę ciągu pieszo-rowerowego o długości około 300 m wzdłuż ul. Andersa od ul. Andersena do ronda ONZ (po wschodniej stronie ulicy).

Wzdłuż ul. Andersa z każdym rokiem przybywa kolejnych odcinków dróg rowerowych, dzięki czemu może już niebawem uda się spiąć cały ciąg z istniejącym wzdłuż ul. Akademickiej.

Budowa ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Andersa od Skarżyńskiego do Kleeberga (projekt nr 375)

Budowa ciągu pieszo-rowerowego po północnej stronie ul. Andersa (od Skarżyńskiego do Kleeberga). Będzie to kontynuacja ciągu projektowanego obecnie (od Kasztelańskiej do Skarżyńskiego) w ramach BBO – dzięki czemu powstanie spójna infrastruktura pozwalająca bezpiecznie poruszać się po dzielnicy. Odcinek od Kleeberga do Akademickiej zostanie zgłoszony w przyszłym roku – wtedy wzdłuż całej ulicy będzie już ciąg pieszo-rowerowy łączący się w spójną i bezpieczną sieć.

Bydgoski Budżet Obywatelski 2023 - ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Andersa
Nowy fragment ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Andersa © FB @FordonNaCoDzien

Tatrzańskie

Remont ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Pelplińskiej (projekt nr 371)

Projekt zakłada wymianę starej nawierzchni z popękanych płytek chodnikowych na bitumiczną w ciągu pieszo-rowerowym od ul. Derdowskiego do pętli autobusowej (strona wschodnia). Ponadto na przecinanych przez CPR skrzyżowaniach obok przejść dla pieszych mają zostać wymalowane przejazdy rowerowe.

Tereny Nadwiślańskie

Ciąg Pieszo-Rowerowy na ul. Geodetów od ul. Andersa do pętli autobusowej (projekt nr 25)

Budowa ciągu pieszo-rowerowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą wzdłuż ul. Geodetów na odcinku od ul. gen. W. Andersa do pętli autobusowej.

Wyżyny

Nauka i doskonalenie umiejętności na miasteczku rowerowym (projekt nr 78)

Zwiększenie atrakcyjności miasteczka rowerowego przy ul. Ogrody dzięki wzbogaceniu o: kolejne ścieżki, progi zwalniające, zwężenia, przejazdy kolejowe/tramwajowe, drogi gruntowe/szutrowe, sygnalizator świetlny, znaki drogowe, oznakowanie poziome, stację do samodzielnej naprawy roweru, tablice dydaktyczne. Działania te realizowałyby cel edukacyjny dzieci i młodzieży. Poznawałyby one znaki i przepisy ruchu drogowego w trakcie zabawy. Miasteczko (poza mieszkańcami) mogłoby być również wykorzystywane przez okoliczne szkoły i Policję do nauki i do egzaminów na kartę rowerową.

Mikroprojekty

Historia osiedla na rowerze (projekt nr 70) 

Projekt zakłada zorganizowanie wycieczki rowerowej po osiedlu Miedzyń-Prądy, podczas której mieszkańcy poznaliby historię charakterystycznych punktów osiedla. W czasie wycieczki zorganizowany zostałby również poczęstunek dla uczestników.

Stojaki rowerowe przy zespole szkól nr 8 (projekt nr 225)

Zakup 3 lub 4 stojaków rowerowych dla uczniów szkoły. Pomysłodawca projektu wskazuje na fakt, iż przy szkole znajduje się niewystarczająca liczba stojaków, gdyż uczniowie przypinają rowery do płotu lub barierek ulicznych.

Stacje naprawy rowerów

Pozostałe mikroprojekty, które związane są z infrastrukturą rowerową, dotyczą ustawienia stacji naprawy rowerów na kilku bydgoskich osiedlach:

  • Bartodzieje (projekt nr 599)
    Lokalizacja: w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 32 przy skrzyżowaniu ul. Bałtyckiej i Połczyńskiej;
  • Bocianowo – Śródmieście – Stare Miasto (projekt nr 598)
    Lokalizacja: przy CPR na skrzyżowaniu ul. Żółkiewskiego i Hetmańskiej;
  • Flisy (projekt nr 749)
    Lokalizacja: w pobliżu placu zabaw przy ul. Mińskiej;
  • Kapuściska (projekt nr 294)
    Lokalizacja: przy CPR na skrzyżowaniu ul. Chemicznej i Wojska Polskiego;
  • Okole (projekt nr 727)
    Lokalizacja: w pobliżu stacji Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na Bulwarze Sebastiana Malinowskiego.
Bydgoski Budżet Obywatelski 2023 - samoobsługowa stacja naprawy rowerów
Bydgoski Budżet Obywatelski 2022 to szansa na pojawienie się nowych stacji naprawy rowerów © BMK

Projekty społeczne

Rowerowa Bydgoszcz – rodzinne podróże rowerowe (projekt nr 109)

W ramach projektu pomysłodawcy planują organizację kilku wycieczek rowerowych z zapleczem technicznym i medycznym m.in. o tematyce historycznej. Przejazdy będą wzbogacone o atrakcje i prezenty związane z poszczególnym tematem. Wydarzenia odbędą się w okresie letnim prowadzone przez doświadczonych przodowników rowerowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę